Sunday, May 10, 2009

LAGU WARISAN

Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Airmata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesama kita
Cinta lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Pribumi merintis sendiri

Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutup hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang

Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri

Kita sudah tiada masa
Majulah dengan gagah perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayu kan gagah di Nusantara

berikut di perturunkan lirik lagu negeri Perak:

'Di lanjutkan
Allah usianya Sultan
Adil dan murah
Memerintah watan
Ditaati rakyat kiri dan kanan
Iman yang soleh
Allah kurniakan
Allah berkati
Perak Ridzuan
Allah selamatkan
Negeri dan Sultan.'

- aku sendiri dah berpuluh tahun tidak menyanyikan lagu Negeri Perak ini. Dah lupa pun tapi aku tetap anak Perak yang merantau di Selangor ini.

- lagu-lagu di atas diharap akan sentiasa mengingatkan aku akan asal usulku

1 comment:

Shaharudin said...

Lagu negeri perak tu dah lama gak aku tak nyanyi. Last masa kat sek keb kenayat. habis darjah 6 aku gi sek kat baling, kedah & beseri, perlis. Lagu ni slalu nyanyi masa assembly pagi, tapi dlm ramai2 suara guru besar yg paling kuat; allahyarham cikgu yusuf :)lagu warisan ni kalu nyanyi memang rasa patriotik espc kat org melayu kita.

Udin